Voeding bij ziekte

Wat je moet (w)eten

Ziekte vraagt nog meer dan bij gezondheid aandacht voor wat je eet en hoe groenten en fruit je kunnen helpen in je genezingsproces. De zuur-basenrichtlijn is een goed uitgangspunt, maar als je ziek bent is het raadzaam aanvullende maatregelen nemen tot je weer beter bent, door bepaalde voeding (tijdelijk) weg te laten en je dagelijkse voedingspatroon grotendeels te laten bestaan uit immuunondersteunende voedingsmiddelen. Hiermee geef je je lichaam de kans om zich van virussen en toxines te ontdoen.

Misschien vraag je je af waarom je ziek geworden bent terwijl je toch altijd gezond at. Misschien heb je zelfs veel innerlijk ‘werk’ gedaan en heb je jezelf inmiddels geheeld van waar je ziekte je bewust van deed worden en zijn  je fysieke klachten (nog) niet verdwenen.

Onderstaande informatie over onbekende onderliggende virussen en de voeding waar ze op gedijen, zou wel eens de laatste verbindende schakel kunnen zijn voor je. Want als je weet wat er op fysiek niveau in je lichaam aan de hand is, kun je heel gericht werken aan genezing en herstel.

Oorzaak van veel ziekten en de rol van voeding*

Zware metalen, straling, chemische bestrijdingsmiddelen en virussen zijn de oorzaak van veel (auto-immuun)ziekten en toenemende chronische aandoeningen. Hoewel er momenteel onderzoeken gaande zijn naar de gezondheidseffecten van bestrijdingsmiddelen en zware metalen op mens, dier, milieu en landbouwproducten, is de informatie van Anthony William - hoewel nog niet door de medische wetenschap ontdekt en ‘bewezen’ - zijn tijd enkele decennia vooruit. Nog onontdekte EBV (EpsteinBarr)-virusvarianten leven van giftige stoffen die we door omgevingsfactoren, door overerving en via onze voeding binnen krijgen en ook gedijen ze goed op bepaalde voedingsmiddelen. De reden waarom een bepaalde ziekte binnen één familie wordt doorgegeven is dat stralingseffecten, zware metalen, virussen en DDT via het bloed worden overgedragen. Ze kunnen tijdens de bevruchting en in de baarmoeder aan de foetus worden doorgegeven. Een ziekte die in een familie veel voorkomt zit dus niet in de genen, zoals soms wel wordt gedacht, maar in de bloedlijn. Het EBV virus kan lange jaren latent in het lichaam aanwezig zijn zonder merkbare klachten, maar ineens actief worden bij een periode van verminderde afweer, stress of traumatische ervaring.

Wat je beter kunt vermijden als je ziek bent

Zuivelproducten*

Zuivelproducten kunnen je het leven zeer moeilijk maken omdat ze de lever overbelasten, waardoor toxinen niet efficiënt uitgescheiden kunnen worden. Ze belasten ook de alvleesklier, wat een hogere insulineresistentie tot gevolg heeft.

Eieren*

Eieren werken niet meer in ons voordeel maar in ons nadeel doordat ze de virusexplosie voeden, vooral virussen die bijdragen aan auto-immuunaandoeningen en kanker. Dit geldt ook voor biologische en scharreleieren. Ze bemoeilijken je genezingsproces.
Als je geen last hebt van symptomen of aandoeningen kun je ze gerust eten, maar kies dan wel voor de biologisch-dynamische eieren.

Mais*

Doordat het DNA van mais is veranderd, kan mais nu allerlei ellende veroorzaken doordat het ziekteverwekkers voedt die bijdragen aan onze hedendaagse epidemie van chronische ziekten. Als je gezond bent, houd dan de consumptie van mais binnen de perken en eet bij voorkeur biologische mais van een oud ras, alhoewel er geen garantie is dat er niet mee gemanipuleerd is.

Soja*

Net als mais was het ooit een gezond product voordat het genetisch gemodificeerd werd. Vermijd het zoveel mogelijk. De veiligste opties: biologische tofu of tempé, of nama shoyu van de beste kwaliteit.

Tarwe*

Recent geknoei met tarwe heeft het tot een zeer ontstekingsbevorderend voedingsmiddel gemaakt, omdat het ziekteverwekkers in het lichaam voedt. Het probleem is niet alleen de gluten, er zitten ook andere verbindingen in die allerlei symptomen veroorzaken.
Als je goed tarwe kunt verdragen, bestaat er de kans dat er geen virussen (en soms bacteriën) in je lichaam zitten die het lichaam verstoren en ziekten veroorzaken.

Raapzaadolie/Koolzaadolie*

Is zeer schadelijk voor het immuunsysteem en geeft verstoring op de organen en de darmen. Raapzaadolie voedt niet alleen ziekteverwekkers, het beschadigt ook de wand van de maag, darmen, aderen, slagaderen, het hart, de nieren, de blaas, de urineleider, het urinekanaal, en als je een vrouw bent, van het voortplantingssysteem.

Varkensvlees*

Alle vormen van varkensvlees, zoals ham, bacon, worst, bewerkte varkensproducten, reuzel, enz. bevatten veel vet en maken het je moeilijk om van een chronische aandoening te herstellen.

Gluten*

De gluten waar men vooral gevoelig voor kan zijn, zitten in tarwe, gerst, rogge en spelt. Granen die gluten bevatten, bevatten ook talloze allergenen en eiwitten die allerlei problemen kunnen veroorzaken. Haver kan goed zijn, maar gebruik de glutenvrije soort. Beperk je consumptie van granen als je graag zo snel mogelijk wilt herstellen.

Gekweekte vis*

Wordt meestal in smalle gesloten ruimten gekweekt die een voedingsbodem zijn voor algen, parasieten en andere ziekten. Kwekers geven de vis vaak antibiotica en voegen giftige chemicaliën toe aan het water. Ook wilde vis (zalm, heilbot, schelvis) is riskant. Wees altijd bedacht op de aanwezigheid van kwik, vooral bij grotere vissen zoals zwaardvis en tonijn.

Suiker en zoetstoffen

Zo langzamerhand is iedereen wel bekend met de negatieve gevolgen van onze suikerhoudende voeding zou je denken. Helaas denkt een groot deel van de bevolking ten onrechte dat het simpelweg op te lossen is met zoetstoffen in lightproducten. Suiker en zoetstoffen worden aan veel producten toegevoegd zonder dat wij daar erg in hebben. Etiketten lezen is dus belangrijk!
Een van de grootste zuurvormers en basenrovers is wel de geraffineerde suiker. Geraffineerde suiker bevat niet meer de oorspronkelijke natuurlijke mineralen, dus moet het lichaam deze mineralen uit het eigen weefsel halen om de suiker te kunnen omzetten. Natuurlijke, onbewerkte suikers hebben die mineralen nog in zich. Stevia, ruwe rietsuiker, palmsuiker, cocosbloesemsuiker zijn betere alternatieven. En als je graag bakt, denk dan eens aan honing, agave- of ahornsiroop, banaan of dadels als zoetmiddel.
Gezond lijkende vruchtensappen bevatten maar al te vaak zoetstoffen zoals aspartaam (E951). Lees dus goed het etiket. Aspartaam werkt erg verslavend en zorgt op den duur voor weefselverlies. Wist je dat er in één ‘zoetje’ zoveel aspartaam zit dat de hersenen er een jaar voor nodig hebben om deze te verwerken! Aminosweet, Phenylaline, Candarel, Nutra Sweet en Natrena zijn andere benamingen voor aspartaam. Advantame is een broertje van aspartaam en is 20.000 keer zoeter dan suiker en 100 keer zoeter dan aspartaam.
Andere zoetstoffen die je het beste kunt vermijden, zijn Acesulfaam-K (E950), Cyclamaat (E952), Sacharine (E954) in o.a. mosterd en Sucralose (E955).

‘Natuurlijke’ smaakstoffen*

Deze verborgen toxines worden aan ons voedsel toegevoegd onder het mom dat ze onschadelijk zijn. Wat als natuurlijke smaakstoffen (natuurlijke kersensmaak, natuurlijke vruchtensmaak, natuurlijke vanillesmaak, enz) wordt aangeduid, is in werkelijkheid MSG (MonoSodiumGlutamaat-E621), een neurotoxine die zich ophoopt in het brein en neuronen en gliacellen vernietigt.
Glutaminaat (MSG), ook wel vetsin genoemd, wordt in veel kant en klare voedingsmiddelen verwerkt als smaakversterker (Chinese keuken) en heeft eenzelfde schadelijke werking als aspartaam. Het is zeer schadelijk voor het centrale zenuwstelsel en kan een behoorlijke negatieve impact hebben op je gezondheid. Lees de etiketten en als het natuurlijke of smaakstoffen bevat, leg het dan maar terzijde. Vanille-extract is oké… dit is wél natuurlijk, nl van de vanillepeul. Citroenzuur als additief is niet hetzelfde als het zuur van een citroen. De citroen heeft een genezende werking. Het geisoleerde ingredient citroenzuur wordt meestal uit mais gewonnen. Vooral als je last van je maag hebt, kun je producten met citroenzuur beter weg laten.

Tip

Vermijd dus zoveel mogelijk chemische toevoegingen in je voeding als je lichaam al z’n energie nodig heeft om te herstellen. Een goed boekje over additieven en verklaring van E(Europa)-nummers is ´Wat zit er in uw eten´ van C. Gouget. In een handzaam formaat om altijd bij je te hebben tijdens het boodschappen doen.

Magnetron

Diverse onderzoeken wijzen uit dat magnetronvoedsel een beduidend lagere voedingswaarde heeft en vaker leidt tot allerlei gezondheidsproblemen. De chemische structuur van voedsel verandert waarbij nieuwe, onbekende structuren ontstaan. (Fles)voeding voor baby’s en peuters dat uit de magnetron komt leidt maar al te vaak tot darmkrampjes. Het is wel duidelijk dat magnetrongebruik je genezingsproces tegenwerkt!

Supplementen die je beter kunt vermijden*

L-carnitine voedt herpesvirussen en alle virussen die daaraan verwant zijn. Zeker ook niet nuttig bij kanker. Wees er voorzichtig mee en gebruik het nooit in geconcentreerde supplementvorm.

Supplementen voor de klieren die van dierlijk materiaal zijn gemaakt, zijn favoriete voeding van virussen, bacteriën en kanker, die van geconcentreerde hormonen houden. Wees voorzichtig met supplementen die concentraties van organen of klieren van runderen of andere dieren bevatten. Dit zijn laaggradige steroïde-verbindingen die vaak worden voorgeschreven voor de bijnieren en andere endocriene klieren en organen.

Weiproteïne  is een nevenproduct van zuivel dat ontstekingen veroorzaakt. Bovendien bevat het vaak MSG. Je kunt wel hoogwaardig biologisch hennepproteïne poeder gebruiken. Controleer het etiket op de ingrediënten.

Visoliesupplementen kun je vanwege de hoge concentraties aan kwik beter laten staan. Het kwik kan virussen en bacterien voeden en versterken, kan de bloed-hersenbarrière passeren en vrij gemakkelijk kwetsbare organen bereiken, waardoor lichaamsfuncties worden verstoord. Door gebruik van visoliesupplementen neemt de kans op Alzheimer, dementie en chronische ontsteking in de hersenen toe. Beter is het om visvrije, plantaardige omega-supplementen op algenbasis te gebruiken.

IJzersupplementen. Virussen houden erg van ijzer. Alle gevallen van bloedarmoede worden veroorzaakt door een milde virusinfectie. Supplementen die niet plantaardig zijn kun je beter vermijden. Virussen houden niet van ijzer in natuurlijke voedingsstoffen, want die bevatten van nature antivirale inhoudsstoffen. Verhoog je ijzergehalte bijvoorbeeld met spinazie, gerstegras, snijbiet, pompoen, pompoenzaden, asperges, ongezwavelde gedroogde abrikozen e.a.

Voeding als medicijn*

Elimineren van toxines en virussen

De effecten van toxines en virussen kunnen we bestrijden met een royale dagelijkse inname van groenten, fruit, kruiden/specerijen, wilde planten.
Mijd je fruit vanwege het suikergehalte? Helaas is dit gebaseerd op misinformatie, waardoor je geen toegang hebt tot de krachtige antivirale eigenschappen in bananen, dadels, appels, meloenen, mango's en alle andere fruitsoorten. Fruit is het meest antioxidante voedsel ter wereld en het beste voedsel om ziekte te bestrijden. Wilde bosbessen, bramen en kersen bevatten het grootste gehalte aan antioxidanten. Hoewel sommigen denken dat sinaasappels, citroenwater of grapefruit ziekte kan doen opvlammen (zoals bij RA en PA), voelt het alleen zo aan omdat de citrusvrucht het vergif en het virale bijproduct in je systeem ontgift.

Bepaalde groenten en fruit hebben een sterk helende werking en helpen je lichaam virussen te verwijderen en om ervan te herstellen. Hieronder een beknopte weergave uit het boek 'Medical Medium' van Anthony William. Probeer dagelijks minimaal drie verschillende van onderstaande voedingsmiddelen te eten en zorg dat alle groenten en fruit binnen twee weken in je systeem zitten. Zo kan je lichaam zich ontdoen van de schadelijke (EBV) virussen. Elk van de voedingsmiddelen heeft grote levensveranderende power in zich, zowel fysiek voor je organen en je lichaam, als ook mentaal-emotioneel en spiritueel. Bijzonder volwaardige helingspakketjes dus!

  • Wilde bosbessen: helpen het centraal zenuwstelsel te herstellen en verwijderen de neurotoxines uit je lever
  • Bleekselderij: versterkt het maagzuur en levert minerale zouten aan het centrale zenuwstelsel
  • Kiemen: bevatten een hoog gehalte aan zink en selenium en versterken daardoor het immuunsysteem
  • Asperge: reinigt lever en milt, versterkt de alvleesklier
  • Spinazie: Zorgt voor een alkalische omgeving in het lichaam en levert goed opneembare micronutriënten aan het zenuwstelsel
  • Koriander: verwijdert zware metalen, zoals kwik en lood
  • Peterselie: verwijdert hoge niveaus van koper en aluminium
  • Kokosolie: werkt antiviraal en ontstekingsremmend
  • Knoflook: werkt antiviraal en antibacterieel en beschermt tegen EBV
  • Gember: helpt voedingsstoffen op te nemen en verlicht eventuele spasmen t.g.v. virussen
  • Frambozen: rijk aan antioxidanten die vrije radicalen uit organen en de bloedsomloop verwijderen
  • Sla: stimuleert de darmperistaltiek en helpt de lever te reinigen van EBV
  • Papaja’s: herstellen het centraal zenuwstelsel, versterken het maagzuur en verhogen het maagzuurgehalte
  • Abrikozen: immuun versterkend en bloed versterkend
  • Granaatappels: helpen het bloed en het lymfesysteem te ontgiften en te reinigen
  • Grapefruit: rijke bron van bio flavonoïden en calcium om het immuunsysteem te versterken en gifstoffen uit het lichaam te verwijderen (niet tegelijk met of vlak voor of na medicijn inname)
  • Boerenkool: bevat een hoog gehalte aan alkaloïden (basische verbindingen) die beschermen tegen virussen
  • Zoete aardappelen: verwijderen nevenproducten en toxines van EBV uit de lever
  • Komkommer: versterkt de bijnieren en de nieren en verwijderen neurotoxines uit het bloed
  • Venkel: bevat sterke antivirale componenten die EBV bestrijden

 

Als je bovenstaande combineert met regelmatig een 'zwaremetalendetox-smoothie' en een tweewekelijkse sapdag, ben je een eind op de goede weg. Informatie hierover en meer in onderstaande link en uiteraard in 'Medical Medium', verschenen bij uitgeverij Succes Boeken.nl. Misschien is het in je plaatselijke bibliotheek te leen. Ik kan het je van harte aanraden! Verdiep je er eens in en als je er mee aan de slag wilt en ondersteuning nodig hebt kun je dat volop vinden via de website van Anthony William  (zie onderstaande link), zijn wekelijks radioprogramma op de maandagmiddag op Hay House Radio, informatieve live-uitzendingen op Facebook- en Instagram-account  en een (Nederlandse) Facebookgroep van mensen die met zijn adviezen werken.

*Bron: ‘Medical Medium’ en ‘Levensveranderende Voeding’ van Anthony William

Meer lezen:

Over Anthony William

Bovenstaande informatie staat misschien lijnrecht tegenover hetgeen je geleerd is - tijdens je opleiding of (zelf)studie. Maar misschien is het een welkome aanvulling voor de kennis die je hebt van de fytotherapie. Vooral in het boek 'Levensveranderende voeding' vind je nóg meer eigenschappen van een specifiek kruid of plant dan je wellicht uit G.Verhelst of  andere goede boeken hebt kunnen lezen. Je zult het niet door de voedingswetenschappen of bij de Gezondheidsraad of de Schijf van Vijf bevestigd zien. Anthony William is de 'spreekbuis' of het doorgeefluik van 'Spirit', daarmee maakt het dat dit een boek is van deze tijd die wel een 'Golden Age of Miracles' - een bijzondere tijd van Wonderen - wordt genoemd, waarin ons veel wordt aangereikt vanuit een ander c.q. hoger bewustzijn. Hij benadrukt herhaaldelijk dat hij de stem van Spirit volgt, de stem van Compassie voor de mensheid. Er zit geen geldelijk gewin achter zijn informatie, het is geen nieuw dieet. Het enige dat hij wil is bewustzijn te brengen over onze ziektes en hoe we ze kunnen helen. Dit gaat over bewustwording over onze leefwereld, ons milieu, over ons eten, over levensenergie en over de kracht van genezende voeding van moeder Aarde waar wij niet zonder kunnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plaats een reactie